Cookies – en hygienefaktor

Ikke mist brukere til konkurrenter ved å være en teknologisinke. I dagens marked kan brukertilpassede nettsider rett og slett være oppskriften på suksess og i noen tilfeller er det å regne som en hygienefaktor.

Du har kanskje fått det med deg – alt styret rundt GDPR, personvern og overvåking på nett. Den lette løsningen er jo å slette alle cookies/informasjonskapsler på nettsidene dine, så trenger du ikke å være redd for å gjøre noe feil. Vi forstår selvsagt fristelsen til gjøre akkurat dette, men det kan koste deg dyrt. Du kan lese om hva en cookie er, og hvilke hensyn man må ta ved bruk i artikkelen «Kakesmuler».

Hva ville du valgt?

Du fikser hagen, men ser at du har kjøpt 10 sekker for lite med jord. Drar du da til:

  1. Et sted hvor sekkene koster 40 kr per stykk. Du må selv finne sekkene blant tusenvis av varer, bli usikker på typen jord du hadde fra før – da det var flere alternativer, løfte dem fra en pall, til en tralle, stå i kø, betale, frakte alt ut til bilen og laste inn alle sekkene selv.
  2. Et sted hvor sekkene koster 45 kr per stykk. Stedet spør om du trenger mer jord når du kommer dit. Du forteller antall sekker og riktig type jord som deretter lastes inn i bilen din. Du trenger bare å godkjenne beløpet.

De samme valgene kan relateres til nett.

Det er fullt mulig å drive en butikk ved at kunden gjør alt selv – kanskje til en litt billigere pris. Men det er et alternativ at det er mer å tjene på sikt om du kjenner kunden din, og dens behov.

Nyttige brukeropplevelser

  • La potensielle kunder slippe å fylle opp handlekurven på nytt neste gang de besøker nettsiden
  • Har de fylt ut et skjema på siden din før, la de slippe neste gang
  • Har du i tilgang til å benytte innlogget kundedata, så bruk den. Automatisk innlogging
  • Driver du en nettside med salg, tilby en vare som passer til varen de allerede har handlet
  • Tilpass nettsidene slik at din bruker får ny og relevant informasjon basert på hva denne klikket på sist

Man må ikke ha navn og nummer på en person for å kunne drive personalisert markedsføring. Har brukeren godkjent bruk av cookies er det faktisk mulig å lagre og bruke mye informasjon uten at du egentlig vet hvem brukeren er. Gode brukeropplevelser skaper lojale kunder.

Hva er en god cookie?

En god bruk av cookies er kanskje de funksjonene kunden ikke en gang tenker over at er der i en sømløs brukeropplevelse.

Har du et strømmeabonnement? Kan du selv teste dette ved å strømme en film på TV og avslutte midt i avspillingen. Start så tjenesten via en app på mobilen din. Du bør nå få opp filmen og et spørsmål om å fortsette avspillingen der du avsluttet sist. Det er litt irriterende om du må lete opp filmen på nytt og starte den fra begynnelsen? Denne brukeropplevelsen begynner å bli en hygienefaktor i strømmebransjen.

Hva som er hygienefaktor i din bransje bør du vite, eller enda bedre – etablere.