De tre beste tipsene for å få fart på bedriften igjen etter corona

«Pandemien kan karakteriseres som det økonomiske motstykket til en skogbrann»

Hvordan skal bedrifter tenke i dag for å være best mulig forberedt og kunne trappe opp når restriksjonene letter og markedet snur etter pandemien?  Man må tenke at tiden etter corona blir full av muligheter for kreative entreprenører.

Denne perioden har vært en prøvelse for mange næringsdrivende og bedrifter. Mange har dessverre fått se sine livsverk gå opp i røyk, men det positive er at etter pandemien vil det oppstå nye muligheter.

Muligheter rett rundt hjørnet

Corona-perioden har vært en tøff tid for mange bedrifter, men når livet vender tilbake til det normale, vil det finnes mange muligheter for entreprenører. Det gjelder bare å kunne tilpasse seg etter de nye spillereglene som kommer til å gjelde.

Man skal ikke undervurdere de problemene og den elendigheten som mange bedrifter har opplevd. Og det kommer til å være tøft for oss alle en stund til. Samtidig mener mange at det vil komme noe positivt ut av dette. Bedrifter som har bidratt til å løse de problemer og utfordringer som pandemien har medført, har allerede gjort suksess. Hvor mange av oss kjente f.eks. til Zoom for et års tid siden. I dag er det et globalt varemerke.

En økonomisk skogbrann

Hvordan blir så spillereglene etter corona? Vi kan kanskje sammenligne det med situasjonen etter andre verdenskrig. Mange spår at vi kommer til å oppleve et økonomisk oppsving når vaksinen begynner å gi effekt på brede befolkningsgrupper.

Pandemien kan karakteriseres som det økonomiske motstykket til en skogbrann. Når den raser som verst, ødelegger den mye på sin vei og forårsaker store skader. Samtidig setter den i gang en prosess som fornyer økosystemet og skaper ny, fruktbar jord. Når flammene har lagt seg, finnes det gode forutsetninger for et nytt og frodig bedriftslandskap.

Endret kundeatferd

Etter lang tid med usikkerhet, restriksjoner og isolasjon vil vi ganske sikkert få oppleve at etterspørselen etter morsomme, spennende og interessante opplevelser kommer til å slå ut i full blomst. Da gjelder det at det finnes bedrifter som kan dekke det behovet. Og bedriftene i den digitale sektoren håver allerede inn lettjente penge. Pandemien har skapt en akselererende endring av kundeatferd som gjør at det finnes rom for ytterligere ekspansjon og flere nyetableringer.

Hva kan man så gjøre for å være med når det skjer?

I alle typer lavkonjunkturer bør man våge å tilpasse virksomheten etter forutsetningene. Stenge ned alt som ikke er ”core”. Hvis det ikke er nok, må man stenge virksomheten helt. Det viktige er å redde mest mulig kapital slik at du kan være med når økonomien snur. Før eller senere kommer folk til å danse på bordene igjen, og som Groucho Marx sa: 80 percent of success is showing up to the party.

Tre tips for næringsdrivende i dårlige tider

Bruk ikke kapitalen til ingen nytte

La virksomheten gå i dvale hvis du taper penger. Når markedet snur, og det gjør det, gjelder det å ikke ha brukt opp all kapital. Hvis du har en virksomhet som blør langsiktig, bør du redde kapitalen i stedet for å bruke ressursene på å holde liv i en ulønnsom virksomhet. Da kan du starte på nytt, eller starte noe helt annet, når etterspørselen tar seg opp igjen.

Undersøk hva kundene vil ha

Pandemien har ført til at digitaliseringen har eksplodert. Kundene har lært seg nye atferder på rekordtid. Det finnes et potensial i det meste som er digitalt og dekker nye kundeatferder. Gjør ting på nye måter enten det handler om tjenester som gjør det enklere å bestille og distribuere, eller om digitale møter og utdanninger. Glem ikke at folk vil kunne treffes og oppleve ting så snart de får muligheten. Men kanskje på en sikrere måte.

Tenk på timingen

Vurder nøye om det er tid for å åpne kranen igjen. Følg med på kundeatferd og signaler fra markedet. Timing er alfa og omega enten det handler om en nyetablering eller opptrapping av en eksisterende virksomhet.