Kommer den sirkulære økonomiens inntog til å bli fremskyndet av pandemien?

«Ekspertene er enige om at man tar feil dersom man tror at den sirkulære økonomien ikke kommer til å påvirke ens egen bedrift»

Den økonomiske krisen som følge av coronaviruset fører ikke bare til elendighet, den gir også muligheter til å tenke nytt for fremtiden. Enkelte eksperter tror at den sirkulære økonomien kommer til å skyte ordentlig fart etter pandemien. Denne artikkelen inneholder råd fra et firma som formidler mikroforsikringer for en sirkulær fremtid og er eksperter på den nye tidens økonomi.

Stadig flere mener at et skifte til en sirkulær økonomi er en nødvendig omstilling for at jorden skal overleve. Norge skal være et foregangsland i utviklingen av en grønn, sirkulær økonomi som utnytter ressursene bedre.  Regjeringen har i regjeringsplattformen varslet at det skal utarbeides en nasjonal strategi om sirkulær økonomi.

Etter planen skal den nasjonale strategien legges fram nå i løpet av våren 2021. Når den sirkulære økonomien slår gjennom på bred front, må bedriftene omstille sin virksomhet for fortsatt å være konkurransedyktige – eller til og med for å overleve. Vi må tenke nytt og se over forretningsmodeller og kunderelasjoner.

I dag etterspør forbrukerne bærekraftige tjenester. De vil ikke eie en elscooter selv, men de vil ha den praktiske transporten fra punkt A til B. Vi beveger oss i stadig større grad mot et on demand-samfunn, der vi leier, deler og kjøper tjenester i stedet for å eie.

Tjenestefokus er det nye

I bruk og kast-samfunnet, som industrialiseringen har banet vei for, dominerer den lineære prosessen. Bedriftene produserer, kundene bruker og forbruker, og til slutt kastes varen. I den sirkulære økonomien tar man vare på det som er produsert så lenge som mulig gjennom gjenbruk, gjenoppretting, deling, oppgradering og gjenvinning. Det er ressurseffektivt og klimavennlig.

Produksjonsbedrifter kan skape lønnsomhet gjennom tjenestefokus, f.eks. ved å la kunden abonnere på produktets funksjon i stedet for at kunden selv eier produktet.  Musikkbransjen er et godt eksempel på tjenestefokus. For bare ti år siden fantes som kjent all musikk på CD-plater som ble produsert, fraktet over hele verden og deretter forbrukt. I dag foregår nesten all lytting til musikk via digitale plattformer som Spotify.

Et annet eksempel er Care by Volvo, der du abonnerer på en bil i stedet for å eie den. For bare noen år siden trodde vel ingen at det ville bli mulig. Nettopp derfor er det så viktig å se over forretningsmodellen til din egen bedrift. Hvilken forbrukeratferd finnes det i din bransje som kommer til å påvirke etterspørselen i fremtiden?

Sirkulær økonomi en mulighet

En sirkulær økonomi er ikke en trussel, men noe som skaper muligheter til vekst og nye typer jobber og bedrifter.  I dag finnes det firmaer som tilbyr mikroforsikringer for tjenester i delingsøkonomien.

Delingstjenestene kan imidlertid ikke vokse i det omfanget som kreves hvis folk ikke våger å låne ut og dele sine eiendeler, biler og boliger. Derfor behøves det en forsikringsløsning. For hva skjer hvis man låner bort en boremaskin og den går i stykker. Her henger forsikringsselskapene etter, de har ingen produkter for denne virkeligheten. Forsikringsbransjen har heller ikke vist særlig interesse for dette, og dermed finnes det et marked for mikroforsikringer for de som vil satse på dette.

Alle påvirkes

Målet med mikroforsikringer er å gjøre det tryggere å både leie og leie ut ting. En algoritme beregner risikoene basert på brukerdata og utformer premier for kortidsforsikringer. Peer to peer-plattformen Tiptapp der man kan få hjelp med transport av ulike ting, har valgt å tilby mikroforsikringer. Det har fungert bra og over halvparten av brukerne velger å kjøpe en mikroforsikring som dekker tap, tyveri og skader på det som skal leveres.

Ekspertene er enige om at man tar feil dersom man tror at den sirkulære økonomien ikke kommer til å påvirke ens egen bedrift. Derfor er det viktig at bedriftene har mot når de tenker fremover. Å tilpasse sin forretningsmodell til en sirkulær måte å tenke på, innebærer jo faktisk at man delvis må gå bort fra det som fungerer i dag. Det er vanskelig å tenke nytt, men flere må våge å utfordre sin nåværende forretningsmodell for å være relevante i den sirkulære fremtiden.

Tips for å stille om til den sirkulære økonomien

  • Begynn å se over hvilken verdi dere leverer, ikke hvilke produkter.
  • Ha fantasi og våg å tenke helt nytt rundt hvordan dere kan forvandle produkter til tjenester.
  • Hvordan kan dere gjøre en forretning av den verdien dere kommer frem til at dere leverer?
  • Lær dere mer om den sirkulære økonomien, det finnes mange nye forretningsmuligheter for den som har kunnskap.
  • Tenk ikke bare på å lage nye tjenester, men også hvordan dere kan tilby bærekraftige tjenester. Ta hensyn til de miljømessige aspektene. Fremtidens kunder krever det.