Lean Canvas-modellen tar raskt tempen på din forretningsmodell

«Du slipper å bruke tid på å opprette en tradisjonell forretningsplan»

Stadig flere snakker om Lean Canvas. I løpet av de seneste årene har man begynt å lansere denne modellen som et hurtigspor for nyetablering og forretningsutvikling. Men hva er Lean Canvas egentlig? Hvordan skal modellen brukes og hvem har nytte av den? Dette er noen av de spørsmålene du får svar på i denne artikkelen.

Begrepet Lean Canvas ble introdusert av entreprenøren og forfatteren Ash Maurya i 2010. Enkelt uttrykt handler modellen om å gi et oversiktlig bilde av en forretningsidé på en og samme side – eller Canvas for å snakke samme språk som brukes i modellen. Poenget er at du slipper å bruke tid på å opprette en tradisjonell forretningsplan med utgangspunkt i antakelser som til slutt kanskje viser seg å være feilaktige. Noe som din Lean Canvas i så fall på en ubønnhørlig måte vil avsløre på sin første, og eneste, side.

Ni spørsmål

Opplegget bygger på ni spørsmål som man må tenke nøye gjennom og besvare. Det første, og kanskje viktigste, handler om hvilket problem ditt produkt eller din tjeneste løser for den potensielle kunden. Det andre handler om hvordan din løsning på dette problemet ser ut. Resten av spørsmålene kretser rundt din tenkte målgruppe, ditt unike verditilbud, hvilke unike fordeler det innebærer sammenlignet med konkurrentene og hvilke kanaler du skal nå kundene gjennom.

Hvem er det så som har nytte av å skaffe seg den oversikten over sin forretningsmodell som Lean Canvas tilbyr?

Se over og stille spørsmål

Lean Canvas går inn på detaljer samtidig som den omfatter helheten. Men den kanskje viktigste fordelen er at den tvinger deg til å sikre koblingen mellom kundens primære behov på den ene siden og ditt tilbud og din strategi på den andre siden. Den koblingen er en dealbreaker.

Lean Canvas brukes ofte som et første steg når man skal teste en ny forretningsidé. Man får raske og entydige svar på om ideen holder eller om det finnes grunner til å tenke om igjen på ulike punkter.

Men modellen er også veldig nyttig når det handler om etablerte virksomheter. Verden forandrer seg kontinuerlig og alt skjer i et stadig raskere tempo. Derfor er det viktig å stille seg selv spørsmål hele tiden og se over sin forretningsmodell.

Lean Canvas mal

Ingen sjekkliste

På den annen siden bør man unngå å bruke Lean Canvas som en ren sjekkliste. Det gjelder å lage en tydelig målgruppesegmentering og teste kundenes behov på ordentlig. Før du har gjort det, er det meste på din Canvas bare hypoteser.

Det er veldig vanlig at entreprenører bygger sitt tilbud med utgangspunkt i egne interesser og preferanser. Og det er like vanlig at de selv inngår i målgruppen. Men det er slett ikke noen garanti for at du har forstått kundens primære behov rett. For å forsikre deg om det må du snakke med dem og virkelig lytte og ta inn det de sier. Observer de reaksjonene du får. Se dem i øynene og noter deg deres stemmeleie og kroppsspråk. Da kommer du til å se hva de er ute etter. Alt det der går du glipp av ved en tradisjonell markedsundersøkelse.

Snevre inn målgruppen

Du må også være veldig tydelig i din kundesegmentering. Hvis du definerer din målgruppe som kvinner mellom 25 og 65 år, kommer du til å få uendelig mange svar på hva som er deres største problem eller utfordring. Derfor gjelder det å snevre inn målgruppen så mye du kan. Hvis ikke, blir ikke tilbudet ditt relevant for noen.

Fire tips når du jobber med din Lean Canvas

1. Segmenter

Slurv ikke når du definerer målgruppen. Prøv å snevre den inn så mye du kan. Det er en forutsetning for å forstå hvem du skal skape verdi for.

2. Snakk med kunder

Finn ut hva som er dine kunders, eller tenkte kunders, største problem. All ære til markedsundersøkelser, men du gjør det best ved å snakke med dem.

3. Våg å tenke deg om

Pass på at du lytter like mye til dem som er kritiske til ditt tilbud som til dem som bekrefter deg. Endre om nødvendig tilbudet basert på de innspillene du får.

4. Test

Presenter tilbudet for potensielle kunder. Lag f.eks. en PowerPoint-presentasjon, et videoklipp eller prøveselg, avhengig av hva det er du tilbyr.

Her kan du laste ned Lean Canvas mal!