På tide å rekruttere en ny selger? Her kommer noen tips på veien

«I dag må selgere jobbe på en helt annen måte for å skape kunderelasjoner»

Et effektivt salgsarbeid hjelper bedrifter med å vokse raskere. Det er nok de fleste enige om. Men hvordan finner du rett selger? Her følger noen nyttige tips!

Til å begynne med er det verdt å understreke at salgsbransjen har endret og utviklet seg veldig mye de siste årene. Fler og fler organisasjoner har nå egne salgsteam. Dette gjør at konkurransen om å få de gode selgerne til seg er større enn noen gang. Det er mange aktører som er på jakt etter de samme selgertalentene. I tillegg er selve salgsrollen en rolle som er i stor endring. Noe som også er blitt kraftig påskyndet av pandemiens restriksjoner.

Den klassiske selgeren som reiser rundt i bil og går på kundemøter med en visningsklar PowerPoint-presentasjon, er i ferd med å forsvinne i mange bransjer. I dag må selgere jobbe på en helt annen måte for å skape kunderelasjoner og forretninger. De må ha god kjennskap til hvordan man bruker all informasjon fra bedriftens digitale ressurser og de ulike digitale salgskanalene.

En egenskap som mange bedrifter etterspør i dag, er selgere med stor digital modenhet. Og noen som kan ”gå gjennom” skjermen fordi salgsmøter i stor grad fortsatt kommer til å bli holdt digitalt også i fremtiden. Både selgere og kunder har oppdaget hvilken tidsbesparelse det gir.

Under pandemien, med hjemmekontor, har opplæring og oppfølging av nyansatte bydd på utfordringer for mange salgsorganisasjoner. Mange salgsteam har fellesskap, høy energi og mye aktivitet som suksessfaktorer. Denne atmosfæren skaper også et miljø som smitter positivt over på nyansatte, og kan fungere som et ledd i opplæringen. Med hjemmekontor har denne faktoren forsvunnet, noe som krever enda mer av den nyansatte for å lykkes.

Gjør deg attraktiv

De riktig gode selgerne får mange tilbud og her kommer vi inn på noe sentralt.

Gode kandidater kan velge, og da er det viktig å være en attraktiv arbeidsgiver. Hva er det som gjør deg til en attraktiv arbeidsgiver? Har dere en tydelig personalpolitikk, et bra arbeidsmiljø, gode lønnsmodeller, gode opplærings- og onboardingsrutiner?

Der vi tidligere spurt om «hvorfor skal vi ansette deg?» i intervjuer, handler det i dag i mye større grad om «hvordan kan vi få deg interessert i å jobbe hos oss?»

Fem tips når du skal rekruttere selgere

1. Sørg for at du er en attraktiv arbeidsgiver

Du må arbeide med å være en langsiktig attraktiv arbeidsplass. Det handler om alt fra kultur og utdanninger til lønnsmodeller og medarbeiderinnflytelse. Da søker flere seg til deg og de blir lenger.

2. Hvor ser kandidaten seg selv om 5 år

Har en vedkommende en utdannelse som tilsier at vedkommende kun på jakt etter selgererfaring på CV for å komme videre i sin karriere?

3. Har kandidaten relevant erfaring fra lignende produkt og salgsmetode?

Forstår han/hun hva som vil kreves, og hvilken metode som vil føre til suksess. Og er vedkommende villig til å stå i det?

4. Hva motiverer kandidaten?

Ha klart for deg hva som er den drivende motivasjonen. Dette vil være avgjørende over tid, og være nøkkelen til videre drivkraft når ting går litt tregt

5. Hvilke personlige egenskaper har kandidaten som skulle tilsi at vedkommende vil komme i suksess?

Vær sikker på at disse egenskapene er ekte og iboende. Speiler intervjuobjektet deg i intervjuet? Disse avgjørende egenskapene vil ha stor betydning under onboarding/opplæring, samt for videre utvikling og suksess.

Helt til slutt: Alltid la flere intervjue kandidaten. Jo flere som er involvert, desto bedre grunnlag for å ta en god avgjørelse.